אם הגעתם לפה, כנראה שכבר שמעתם על התחדשות עירונית ואתם מעוניינים לבחון אפשרות לקדם פרויקט בבניין שלכם. בשלב הראשון, מומלץ שתקדישו זמן ללימוד האפשרויות העומדות
בפניכם ולשקול האם אתם מעוניינים להיכנס לתהליך.
תוכן העניינים
1. מהי התחדשות עירונית? ולמה בכלל צריך את זה.
2. הכרת המסלולים השונים להתחדשות העירונית
א. פינוי בינוי
ב. בינוי פינוי בינוי
ג. תמ״א 38
ד. טבלה מסכמת: הבחנה בין סוגי המסלולים להתחדשות העירונית
3. בדיקת היתכנות ראשונית.
א. בדיקת היתכנות בפרויקט פינוי בינוי/ בינוי פינוי בינוי
ב. בדיקת היתכנות בפרויקט תמ״א 38
4. יתרונות חסרונות ואתגרים בתהליכי התחדשות עירונית.
5. התייעצות עם אנשי מקצוע.
6. מרכז הייעוץ של המינהלת להתחדשות עירונית.
7. חוק המארגנים.
8. מילון מושגים.
התחדשות עירונית היא שם כולל לתהליך של חידוש, חיזוק או החלפת בניינים קיימים – המיועד לאפשר סביבת מגורים טובה ונוחה יותר. פרויקט התחדשות עירונית יוכל להתממש בבניין בודד, במתחם ואף בשכונה שלמה הנדרשת לשיקום מבחינה פיזית ו/או חברתית. קיימות דרכים שונות שבהן מתבצע התהליך. לעתים, התהליך מתחיל ביוזמת הדיירים ולעתים ביוזמה של רשות ציבורית או של גוף פרטי יזמי.
מכל מקום, המטרה ליצור סביבת מגורים איכותית, בטוחה, נגישה, נעימה ובטוחה יותר. התהליך כולל הגדלת מספר יחידות הדיור, חידוש הדירות הקיימות (או החלפתן בדירות חדשות) שיפור בטיחות המבנים (חיזוק מפני רעידת אדמה, הוספת ממ״ד, מעלית) וכן שיפור משמעותי של המרחב הציבורי ומענה לצרכי ציבור. התחדשות עירונית כוללת בתוכה מספר סוגי פתרונות אפשריים: פינוי – בינוי / בינוי – פינוי, תמ״א 38 לסוגיה, ועוד.
בינוי-פינוי, פינוי-בינוי, תמ״א .38 כל אלה הם חלק מהמושגים מעולם ההתחדשות העירונית. סביר להניח ששמעתם את המילים האלה בעבר. עכשיו הזמן לגלות מה הן אומרות. אנו ממליצים להגיע לתהליך עם כמה שיותר ידע בתחום. זכרו, ידע = כוח. ככל שתדעו יותר כך תוכלו ביתר קלות להוביל את הפרויקט שלכם להצלחה.
א. פינוי – בינוי
פינוי – בינוי הוא אחד הכלים המרכזיים בהתחדשות עירונית. בפרויקט פינוי – בינוי הורסים את המבנים הישנים, אשר אינם עומדים בתקן של רעידות אדמה, ובמקומם מקימים מבנים חדשים. כל זה קורה תוך שדרוג המרחב הציבורי ומתן פתרונות לתנועה, חנייה ומבני ציבור. הדיירים מקבלים דירות במבנים החדשים ויתרת הדירות נמכרות לצורך מימון הפרויקט.
פינוי – בינוי מאפשר:
- שיפור ושיקום מרקמים ישנים בעיר.
- יצירת מגוון איכותי של משאבים והזדמנויות בתחומי הדיור, השירותים והתעסוקה.
- שמירה על ערכי טבע וצמצום הפגיעה בשטחים הפתוחים.
- הקצאת שטחים לצרכי ציבור
ב. בינוי-פינוי-בינוי
בבינוי-פינוי היזם מתחיל לבנות בניין חדש בשטח לא מבונה בסמוך לבניינים המועדים להריסה. עם סיום בניית הבניין החדש, יכולים הדיירים לעבור ישירות לדירות החדשות בבניין החדש (ללא תקופת ביניים של מגורים בשכירות.)
לאחר פינוי הבניין הישן, היזם הורס אותו ובמקומו בונה בניין חדש נוסף, שבו יאוכלסו דיירי הבניין הבא, וכך הלאה.
ישנם יתרונות בסיסיים לפרויקט מסוג ״בינוי-פינוי-בינוי״, שהם:
- לראות את המבנה שאליו הם צריכים לעבור.
- ודאות לדיירים המתגוררים במתחם.
- בניית בניין אחד או מספר בניינים ללא פינוי הדיירים לדירות חלופיות.
- ביסוס האמון של דיירי המתחם בפרויקט העתידי.
- חשוב לציין כי פרויקט מסוג בינוי – פינוי יכול לקרום עור וגידים אך ורק כאשר קיימת במתחם קרקע זמינה, שעליה אפשר לבנות בניין ללא צורך בפינוי המבנה הקיים וכאשר קיימים הסדרים מתאימים עם הבעלים של הקרקע הזמינה !!!
- חשוב לציין כי חלק מהדיירים יכולים לעבור לבניין החדש וחלק לגור בשכירות לתקופה מסוימת (היזם משלם את תקופת השכירות) ולאחר מכן לחזור לבניין חדש אחר. אין חובה ולא תמיד מתאפשר כי כלל בעלי הדירות יוכלו לעבור לבניין החדש שנבנה בקרקע הריקה שזמינה במתחם !!!
בשתי האפשרויות התמורה לבעלי הדירות כמעט וזהה:
- דירה חדשה, לרוב גדולה יותר
- הוספת ממ״ד • מרפסת עד 12 מ”ר
- בניין חדש העומד בתקן רעידות אדמה
- מעלית • חנייה תת קרקעית
- פיתוח השטח הציבורי מסביב לבניין
תנאי לפינוי – בינוי/ בינוי פינוי בינוי
- הסכמות השכנים
- בניין או מספר מבנים הכוללים מינימום 24 יחידות דיור קיימות. (לצורך הכרזה במשרד השיכון)
- הסכמה ראשונית של אגף תכנון לקידום פרויקט פינוי בינוי באזור / מתחם.
ג. תמ״א 38
תמ״א 38 מעודדת חיזוק מבנים אשר נבנו לפני 1.1.80 מפני רעידות אדמה וזאת באמצעות תוספת זכויות למבנה הקיים. התמ״א מעניקה לוועדות המקומיות סמכות ושיקול דעת לתוספת זכויות בניה למבנים הטעונים חיזוק. התכנית מאפשרת הוצאת היתרי בנייה לחיזוק מבנים, העומדים בתנאי הסף, בפני רעידות אדמה ומעודדת את הביצוע על ידי מתן זכויות בנייה והטבות מס לשם מימון החיזוק. קיימים שני מסלולים לקידום בקשות לתמ״א .38 האחד לתוספות על גבי בניין קיים תוך כדי חיזוק המבנה והשני הריסה ובניה מחדש.
- חיזוק הבניין מפני רעידות אדמה
- הרחבה של עד 25 מטר הכוללת ממ״ד.
- מרפסת עד שטח 12 מ״ר
- מעלית
- החלפת/ שדרוג תשתיות הבניין – ביוב, חשמל ומים (בהתאם להסכם עם היזם)
כל זאת, לרב ללא כל מחויבות להוצאה כספית מצדכם!
תנאי סף לתמ״א 38
- הסכמות השכנים
- מועד הוצאת היתר: לבניין הוצא היתר בנייה לפני .1.1.1980
- המבנה אינו מיועד להריסה על פי תכנית / צו ספי של בית משפט
- אישור מהנדס כי הבניין זקוק לחיזוק מפני רעידות אדמה, ולא נבנה לפי תקן ישראלי 413.
- לא תתאפשר תוספת קומות ויחידות דיור במבנים בני 2-1 קומות ושטחם הכולל אינו עולה על 400 מ״ר.
- לא מומשו היתרי בנייה לבניין אחרי שנת 10.5.2005.
תכנית מפורטת ומדיניות עירונית למימוש תמ”א 38:
- סעיף 23 לתמ”א 38 הארצית מאפשר לוועדות המקומיות ליזום תכניות המתאימות את הנחיות תמ”א 38 לאותו יישוב עירוני. תכניות אלו נבחנות מעת לעת ביחס לתשתיות הנדרשות לצורך הקמתן, לכדאיותם
- הכלכלית ולישימותן ביחס לתכנון עירוני ראוי התואם את צרכי העיר ומדיניותה. תכנית רג/340/ג30/ הינה תכנית כלל יישובית לפי סעיף 23 לתמ”א 38 החלה בתחום העיר רמת־גן.
- בשנת 2014 הופקדה תכנית כלל עירונית חדשה, שמספרה רג/340/ג53/ אולם תכנית זו עדיין לא נכנסה לתוקף. לצורך יצירת ודאות תכנונית, גובשה מדיניות כלל עירונית, אשר כוללת פסיקות בית משפט,החלטות ועדת ערר ותיקונים בתכנית המתאר הארצית. נדבכים אלה גובשו לכדי מדיניות אחת, כל זאת עד לאישור תכנית מתאר כוללנית לעיר, במסגרתה תאושר גם תכנית עירונית לתמ”א 38.
- תכניות אב שכונתיות: בשנים האחרונות מקודמות תכניות אב לכל שכונות העיר. התכנון השכונתי כולל התאמות והנחיות נוספות למימוש תמ”א 38 באותה שכונה.
ד. טבלה מסכמת: הבחנה בין סוגי המסלולים להתחדשות העירונית
פינוי בינוי | תמ"א 38 | גורם |
7-3 שנים (תב"ע+היתר בנייה+ביצוע) | 4-2 שנים (היתר בנייה+ביצוע) | זמן |
פתרון חניה לפי התקן, לרוב תת־קרקעית | פתרון חניה ככל הניתן / קרן חנייה | חנייה |
בדרך כלל תידרש הפרשה ציבורית | אין הפרשה לצורכי ציבור | מענה לצרכי ציבור |
בהתאם לבדיקה שמאית ולבדיקה תכנונית | הקלות מס – שבח, רכישה, השבחה ומע"מ | הטבות מס |
אפשרות לקבלת פטור – באישור מועצת העיר ושרי הפנים והשיכון | תכנית תמ”א 38 על כל תיקוניה תהיה פטורה מהיטל השבחה | היטל השבחה |
מרפסת + 12 מ"ר | עד 12 מ”ר + מרפסת. | תמורה לדייר |
מעבר למגורים זמניים בפינוי בינוי מעבר לדירה חדשה בבינוי פינוי | מגורים במקום בזמן הבניה / מגורי חלוף תמ"א 38/2 | תקופת הבנייה |
בהתאם למדיניות תכנון, היתכנות למגדלים | 1 – 2.5 קומות + בנייה בקומה מפולשת | תוספת הבנייה |
חשוב לציין! התמורה שהדיירים מקבלים אינה קבועה בחוק, אלא היא תוצאה של משא ומתן בין בעלי הזכויות לבין היזם ובהתאמה למדיניות העירייה לתמורות מרביות. התמורה יכולה להשתנות מפרויקט לפרויקט והיא כפופה למגבלות התכנוניות, לכדאיות הכלכלית של היזם ולמגבלות הדין. כדי לוודא תמורה הוגנת ומימוש ראוי של התכנית, על הדיירים להתאגד ולקבל ייעוץ מקצועי מתאים. במסגרת המשא ומתן עם היזם, בעלי הנכסים יכולים לבקש ממנו לממן עבורם ייצוג משפטי ומפקח בנייה ועל פי בחירתם.
לאחר שלמדתם קצת על עולם ההתחדשות העירונית, אנו מציעים לבדוק לעומק מה האפשרויות להתחדשות עירונית בבניין שלכם. בדיקת היתכנות משתנה מפרויקט לפרויקט, אבל היא כוללת שלושה חלקים:
(1) בדיקת היתכנות חברתית – בחינת העמדות של בעלי הדירות.
(2) בדיקת היתכנות תכנונית – בחינת אפשרויות התכנון והבנייה של הבניין.
(3) בדיקת היתכנות כלכלית – בחינת העלויות של הפרויקט ומידת הרווחיות שלו.
א. בדיקת היתכנות בפרויקט פינוי בינוי/ בינוי פינוי בינוי
בדיקת היתכנות חברתית
אתרו מספר רב ככל האפשר של בעלי דירות בבניין שלכם ושוחחו איתם על הנושא. נסו להבין מה הלך הרוח בין
הדיירים והאם יש מתעניינים נוספים בתהליך פינוי בינוי מלבדכם. בשלב זה, אין צורך לדבר עם כל בעלי הדירות אך מומלץ לשוחח עם מספר גדול ככל האפשר מבין בעלי הדירות בפרויקט (עוד על אחוזי הסכמה תמצאו בחוברת מספר 2). אם רבים מהם אינם מעוניינים, ייתכן שנכון לסיים כאן את התהליך. אם יש נכונות מצד חלק ניכר מהדיירים – שווה להמשיך ולקדם את התהליך. יכול להיות שישנם בעלי דירות שישתכנעו בהמשך הדרך. בכל מקרה, זהו גישוש ראשוני בלבד. אין לפזר הבטחות לפני שתדעו מה האפשרויות המציאותיות להתחדשות עירונית בבניין שלכם.
בדיקת היתכנות תכנונית
על מנת לבחון האם אפשר מבחינה תכנונית לעשות פינוי בינוי בבניין שלכם, עליכם לוודא ראשית מה המדיניות התכנונית הרלוונטית לבניין שלכם והאם אתם עומדים בתנאי הסף שציינו למעלה. לצורך בדיקת נושא זה התייעצו באיש מקצוע מתחום התכנון והבנייה. ניתן להתייעץ עם מתכנן אורבני במינהל הקהילתי, עם מחלקת המידע בעיריית רמת־גן, עם אדריכל אזורי במחלקת התכנון בעירייה האחראי על אזורכם או עם המינהלת להתחדשות עירונית רמת־גן – אלה יוכלו לתת לכם מידע כללי וראשוני בנושא ללא תשלום.
בדיקת היתכנות כלכלית
אחד המדדים החשובים להצלחתו של פרויקט הוא היותו ישים מבחינה כלכלית וכדאי ליזמים/קבלנים. הכדאיות הכלכלית נקבעת, בין היתר, על פי ערך הקרקע באזור והיחס בין מספר הדירות החדשות והישנות. כדי שפרויקט התחדשות עירונית יהיה כדאי, הן ליזם המקים אותו והן לתושבים, עליו להוסיף יחידות דיור ביחס למספר יחידות
הדיור הקיימות. יחס זה נקרא ״מכפיל ציפוף״.
לדוגמה, אם בבניין מסוים קיימות 24 דירות ובפרויקט החדש מוצעות 72 דירות, הרי שמכפיל הציפוף הוא .1:3 הגורם המשפיע ביותר על מכפיל הציפוף יהיה ערכי הקרקע של הדירות החדשות. ככל שמחירי הדירות החדשות
באזור יהיו יקרים יותר – כך מכפיל הציפוף יהיה נמוך יותר ולהיפך.
חשוב לדעת שישנם מקרים בהם לא ניתן ״להכניס״ את כמות יחידות הדיור הנחוצות למתחם מאחר ומתקבלת צפיפות חריגה. במצב כזה עומדות בפני היזם והדיירים מספר אפשרויות:
א. גניזת הפרויקט.
ב. שינוי גבולות המתחם על מנת לכלול בו בניינים בצפיפות נמוכה יותר וכך לאזן את רמת הצפיפות בפרויקט החדש.
ג. צמצום בתמורות לדיירים, במפרטי הדירות והקטנת הרווח היזמי.
על מנת להעריך את הכדאיות הכלכלית של פרויקט נדרשים היזמים, בשלב מוקדם של התהליך, להכין דו”ח כדאיות כלכלית בהתאם לתקן 21 )תקן שנקבע על ידי מועצת השמאים במשרד המשפטים במיוחד לפרויקטים של פינוי בינוי(. הדו״ח יוגש לעירייה וללשכת התכנון המחוזית לבחינה. בדו״ח זה יפרט היזם את מספר הדירות הקיימות בפרויקט, את מספר יחידות הדיור המבוקש, את עלויות התכנון, הבנייה, הפינוי, ההריסה, את האגרות ואת עלויות הקמת הפרויקט החדש. כמו כן היזם יציין את ההכנסות הצפויות לו כתוצאה ממכירת הדירות ואת התמורה לדיירים הוותיקים )דירות התמורה + תשלום שכירות בתקופה הבנייה + ערבויות ובטחונות(. פירוט זה יאפשר למוסדות התכנון להבין מהי הרווחיות של היזם בפרויקט ולהעריך נכונה מהו מספר הדירות שיש להקים בפרויקט על מנת שהפרויקט יהיה רווחי. תקן 21 מגדיר טווח רווחיות רצוי לפרויקט. בשלב ההתחלתי, כאשר הפרויקט עדיין בחיתוליו, על הרווחיות להיות בטווח של 25 – 30% שכן מרכיב הסיכון גבוה. בשלב אישור התכנית טווח הרווחיות יורד ל25%-20%-. אמנם רק שמאי מקרקעין יכול לערוך ולהגיש דו״ח לפי תקן 21 אבל גם בעלי הדירות יכולים לערוך בדיקה עקרונית באופן עצמאי, באמצעות מחשבון דינמי הנמצא באתר משרד השיכון.
ב. בדיקת היתכנות בפרויקט תמ״א 38
בדיקת היתכנות חברתית
אתרו מספר רב ככל האפשר של בעלי דירות בבניין שלכם ושוחחו איתם בנושא. נסו להבין מה הלך הרוח בין הדיירים והאם יש מתעניינים נוספים בתהליך תמ״א 38 מלבדכם. בשלב זה, אין צורך לדבר עם כל בעלי הדירות. עם זאת, בשביל להצליח אתם זקוקים להסכמת רוב בעלי הדירות ולכן מומלץ לשוחח עם מספר גדול ככל האפשר מבין בעלי הדירות בפרויקט (עוד על אחוזי הסכמה תמצאו בפרק השני בחוברת). אם רבים מהם אינם מעוניינים ייתכן שנכון לסיים כאן את התהליך. אם יש נכונות מצד חלק ניכר מהדיירים – שווה להמשיך ולקדם את התהליך. יכול להיות שישנם בעלי דירות שישתכנעו בהמשך הדרך. בכל מקרה, זהו גישוש ראשוני בלבד ואין זה מומלץ לפזר הבטחות לפני שתדעו מה האפשרויות המציאותיות להתחדשות עירונית בבניין שלכם.
מומלץ מאוד לא לפנות ליזמים ולא להתקשר איתם לפני שמחליטים רוב הדיירים שמעוניינים בתהליך.
בדיקת היתכנות תכנונית
לימדו את תנאי הסף לכניסה למסלול תמ״א 38 ובררו אם הבניין שלכם עומד בהם. לצורך בדיקת נושא זה התייעצו באיש מקצוע מתחום התכנון והבנייה. ניתן להתייעץ עם מתכנן אורבני במינהל הקהילתי, עם מחלקת המידע בעיריית רמת־גן, עם אדריכל אזורי במחלקת התכנון בעירייה האחראי על אזורכם או עם המינהלת להתחדשות עירונית – אלה יוכלו לתת לכם מידע כללי וראשוני בנושא ללא תשלום. פרטי קשר בסוף החוברת.כדי לדעת האם פרויקט תמ״א 38 אפשרי בבניין שלכם, יש לבחון את המצב הנוכחי בבניין )מספר הדיירים, גודל המגרש, מיקום קווי הבניין, שטחי חניה וכדומה(. את המצב התכנוני של הבניין )אילו תכניות בניין עיר חלות עליו( ומהי מדיניות התכנון העירונית ביחס לבניין שלכם. גם כאן מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע.
בדיקת היתכנות כלכלית
על מנת שפרויקט תמ״א 38 ייצא אל הפועל הוא צריך להיות ישים מבחינה כלכלית וכדאי ליזמים/קבלנים. בתמ״א 38 הדירות החדשות שנבנות צריכות לסייע לממן את החיזוק וההרחבות של הדירות הישנות וכן להשאיר רווח ליזם/הקבלן הבונה. רק שמאי מקצועי יכול לבדוק את כלכליות הפרויקט.
תהליכי התחדשות עירונית הם תהליכים מורכבים, המביאים איתם יתרונות, חסרונות ואתגרים.
א. יתרונות בתהליכי התחדשות עירונית
- העלאת ערך הנכס.
- דירה חדשה הכוללת ממ״ד.
- בניין מחוזק מפני רעידות אדמה.
- תשתיות חדשות.
- חנייה תת־קרקעית.
- מעליות.
- שיפור המרחב הציבור.
- שיפור חזות הבניין.
- ללא עלויות מצד בעלי הדירות.
ב. חסרונות בתהליכי התחדשות עירונית
- תהליך ארוך.
- כרוך באי נוחות – מעבר למגורים זמניים/ מגורים סמוך לאתר בנייה.
- מעלה את צפיפות האוכלוסייה.
- יכול לעלות את ההוצאות החודשיות – אחזקה, ארנונה.
ג. אתגרים בתהליכי התחדשות עירונית
- דורש הסכמות בין הדיירים.
- דורש עבודה משותפת למען יעד משותף.
- דורש השקעת זמן ומעורבות מצד בעלי הדירות.
- דורש אורך רוח וסבלנות.
בסיוע אנשי מקצוע מתחומים שונים תוכלו להתחיל לבחון את האפשרויות העומדות בפניכם. להלן פירוט התחומים הרלוונטיים:
- תפקיד עוה״ד בעסקה הוא ייצוג משפטי של בעלי הדירות כקבוצה בקשר לפרויקט. מומלץ כי בכל פרויקט של התחדשות עירונית יהיה עורך דין אחד מייצג עבור כל בעלי הדירות. עליו להיות מוסכם על כל בעלי הדירות, שייפו את כוחו (באמצעות ייפוי כח מתאים) לפעול מטעמם ולייצגם בפרויקט. יש אפשרות לקדם פרויקט עם יותר מעו״ד אחד, אך הליכה משותפת עם עורך דין אחד מגדילה את הסיכוי להתממשות הפרויקט.
- מהן האפשרויות התכנוניות בבניין לפי תכנית מתאר/תכנית – אב/תמ״א 38? כמה יחידות דיור ניתן להוסיף •
והיכן? בכמה ניתן להגדיל את הדירות הקיימות? איך ניתן לטפל בשטח המשותף? האם והיכן ניתן לבנות חניות וכמה חניות ניתן לבנות? האם ניתן לבנות מחסנים וכמה? האם ניתן להוסיף שטחים לשימוש כלל הדיירים (כגון חדר דיירים)? - כמה יחידות דיור חדשות נדרשות כדי שהפרויקט יהיה כלכלי? מה עליית הערך המשוערת של הדירה שלכם אם יושלם הפרויקט? מהי התמורה שכל דייר צפוי לקבל (תוספת שטח, תוספת מרפסת, תוספת ממ״ד, תוספת חנייה וכו׳)?
- כיצד לייצר התארגנות טובה יותר בבניין? כיצד לשתף את בעלי הדירות בשלבים השונים? אילו שאלות מומלץ לשאול עכשיו על מרקם החיים העתידי בבניין/במתחם החדש? איך להתמודד עם אנשים עם מוגבלות בבניין? איך להתמודד עם התנגדויות ועם מחלוקות?
על מנת לסייע לכם לבחון מהו סוג ההתחדשות העדיף עבורכם,
יש באפשרותכם להסתייע באנשי מקצוע בשלושה ערוצים:
- תוכלו לפנות אלינו, למינהלת התחדשות רמת־גן. אם הפרויקט שלכם מתאים למדיניות התכנון המקובלת באזור מגוריכם ויש לכם נציגות דיירים, תוכלו להגיש בקשה לקבלת סיוע ראשוני לשלב בדיקת ההיתכנות הראשונית, שבו אתם מצויים. המינהלת תבחן את הבקשות ואם בקשתכם תאושר תקבלו סיוע כאמור.
- אם לא קיבלתם סיוע או שאתם מעוניינים בייעוץ בהיקף רחב יותר וכן בייעוץ בהקשר לבחירתכם האישית – תוכלו להתקשר עם אנשי מקצוע שיתנו לכם סיוע בתמורה לתשלום עתידי של היזם, אם הפרויקט אכן יצא לדרך. במקרה כזה, מומלץ להתקשר קודם כל עם עורך דין, שיסייע לכם בעריכת החוזים עם אנשי המקצוע הנוספים (ראו פרק התקשרות עם עורך דין, המופיע בפרק 3).
- תוכלו כמובן לפנות לאנשי מקצוע על פי בחירתכם ולשלם מכספכם האישי.
א. רקע
מינהלת ההתחדשות מציעה סיוע ללא תשלום לתושבים המעוניינים לבחון אפשרות לבצע תכנית להתחדשות עירונית (תמ״א 38 / בינוי פינוי) בבניין בו הם גרים. מטרת הנוהל היא להגדיר את תחומי הסיוע והליווי שיינתנו לתושבים על ידי המינהלת וכן את נוהל הגשת הבקשות לסיוע.
ב. תחומי הסיוע שיינתנו על ידי המינהלת:
- סיוע אדריכלי/הנדסי: בדיקת היתכנות ראשונית; בחינת התב”ע החלה על המתחם והפקת משמעויות תכנוניות הנגזרות ממנה; בדיקת אפשרויות חיזוק למבנה. הצגת חלופות תכנוניות אפשריות במתחם לדיירי המתחם.
- המינהלת תסייע בבחינת חוות הדעת שיוגשו לדיירים בעניינים כמו: שמאות, סבירות כלכלית של הפרויקט בהתייחס לגודל דירות התמורה ומיקומן בתוכנית החדשה, מימון מגורי חלוף בתקופת הבנייה ומימון עלויות המעבר. הצגת דו״ח שמאי לדיירי הבניין.
- גישור: גישור בין הדיירים במתחם לצורך יצירת הבנות והסכמות ביניהם. ו/או גישור בין הדיירים במתחם לבין אנשי המקצוע, לצורך יצירת הסכם שיאפשר לכל הרצונות והאינטרסים של הדיירים להתקיים בצורה מקסימאלית.
ג. אופן הגשת הבקשה לסיוע: מילוי טופס הבקשה על ידי אחד מן הגורמים הבאים:
- בניין ללא נציגות –
1. לסיוע בניית נציגות – לחצו כאן לטופס מקוון
2. להורדת טפסים ללא סיוע המנהלת לחצו כאן - בניין עם נציגות –
לסיוע המנהלת לחצו כאן לטופס מקוון ויש לצרף לבקשה הזמנה לכינוס אספה כללית ופרוטוקול בחירת נציגות הבניין / מסמך חתום על ידי בעלי הדירות בדבר מינוי הנציגים.
כמו כן יש לצרף נסחי טאבו או אישורי זכויות אחרים, המאשרים כי מבקשי הבקשה הם אכן בעלי הדירות במתחם.
(פינוי בינוי/תמ״א 38)
מטרות החוק
המטרה העיקרית של החוק היא להגביל את תוקף ההסכמים הנחתמים בין דיירים של פרויקטים של התחדשות עירונית לבין ״מארגני״ העסקאות ולהתמודד עם חתימה מהירה של בעלי דירות על הסכמים אלו כאשר אין בידם מידע מהותי על הסכמים אלו ומבלי שיוכלו להשתחרר מהם.
עיקרי החוק
- החוק חל על עסקאות בין המארגנים לבין הדיירים, הן במסגרת פרויקטים של פינוי – בינוי והן במסגרת פרויקטים לפי תמ״א 38.
- החוק עושה הבחנה בין הסכם לארגון פרויקט פינוי בינוי או תמ״א 38 ובין עסקה מלאה לביצוע פרויקט פינוי בינוי או תמ״א 38.
- החוק מגדיר לוחות זמנים אשר אם הם אינם מתקיימים, ההסכם שבין המארגן לבין הדיירים פוקע ללא זכות פיצוי למארגן.
- החוק מגדיר פעולות שמארגן חייב לבצע מול הדיירים על מנת שיוכל להתקשר עמם באופן מחייב. החוק קובע שלמארגן אסור להחתים דיירים על הסכם או על ייפוי כוח לטובתו, ללא קיומו של כנס דיירים קודם, שבו יפורטו בין השאר, הנושאים הבאים: מהות ההסכם והסעיפים העיקריים שלו, האם למארגן יש עניין אישי בפרויקט או שהוא פועל מטעם יזם, שכר הטרחה שישולם למארגן עבור קידום העסקה, האם מי מבעלי הדירות בבית המשותף פועל עבורו, פרטים לגבי הרשות להתחדשות עירונית והמינהלת העירונית ועוד.
- החוק דורש כי המארגן יודיע לדיירים על הכנס בהודעה בכתב 7 ימים מראש (לפחות) באמצעות משלוח הודעה •
למען הידוע שלהם, ולא יהיה לכנס תוקף אם לא נכחו בו 40% מבעלי הדירות (או לפחות שני כנסים, ובלבד שבכנס הראשון השתתפו לפחות 30% מבעלי הדירות ובשני לפחות 20% מבעלי הדירות). את הפרוטוקול של הכנס חובה לשלוח לבעלי הדירות. - ההסכם ייעשה בכתב ויכלול בין השאר את הפרטים הבאים: הבהרה שהתמורה הסופית נקבעת רק במסגרת העסקה עצמה (פינוי בינוי או חיזוק, לפי העניין), ההתחייבויות של המארגן כלפי הדיירים, מועד חתימת בעלי הדירות והמועד שבו נחתם ההסכם הראשון, פירוט ההוראות שבחוק לגבי לוחות הזמנים, האם המארגן פועל בשמו של יזם, האם יש למארגן ענין אישי בעסקה ועוד.
- בעלי דירות יכולים לדרוש בכינוס תרגום של הפרוטוקול וההסכם לערבית, רוסית או אמהרית, במידה ש – 20% מהדיירים בבית המשותף מעוניינים בכך.
- החוק קובע לגבי כל סוג של עסקה, עסקת פינוי בינוי או עסקת חיזוק לפי תמ״א 38, לוחות זמנים אשר על המארגן לעמוד בהם כדי שההתקשרות תישאר בתוקף. ככלל, לשני סוגי התכניות קובע החוק כי תוקף ההסכם הוא שישה חודשים מחתימת ההסכם עם הדייר הראשון (״המועד הקובע״) בהם ההסכם מעניק בלעדיות למארגן. לאחר שישה חודשים הסכם הבלעדיות יבוטל, אלא אם כן המארגן עמד באבן הדרך הראשונה. במקרה כזה יוארך תוקף ההסכם, כאשר משך הארכות ותנאי כל הארכה שונים לגבי כל סוג עסקה.
- אם המארגן אינו עומד בלוחות הזמנים הקבועים בחוק ובמטלות החלות עליו, יפקע תוקף ההסכם מבלי שהמארגן זכאי לפיצוי בשל פקיעת ההסכם עקב אי עמידה בלוחות הזמנים.
עקרונות פעולה למארגן
- מארגן יפעל בנאמנות בהגינות ובשקיפות – ימסור כל מידע שיש בידו הנוגע לעסקה המדוברת, לרבות אם הוא פועל מטעם יזם המעוניין בעסקה.
- מארגן לא יתקשר עם בעל דירה בהסכם אם יש לו עניין אישי בעסקה, אלא אם כן גילה את עניינו האישי לבעל הדירה מראש וקיבל את הסכמתו לכך בכתב.
- שמירת סודיות – על המארגן חלה החובה לשמור בסודיות כל מידע שהגיע אליו מבעל דירה, למעט עצם •
חתימתו על ההסכם. - דייר שמבקש מהמארגן לקבל את שמות בעלי הדירות הנוספים שחתומים על ההסכם, חייב לקבל את השמות מהמארגן תוך 7 ימים.
- אסור להוסיף בהסכם שנחתם בין המארגן לבעל הדירה סעיף שמסכל או מבטל או גובר על חוק זה, אלא אם כן זה לטובת הדייר.
- ארגון עסקה לפי חוזה זה לא מהווה תיווך במקרקעין והוראות חוק המתווכים לא יחולו על מארגן בביצוע הפעולות לפי חוק זה.
לוחות זמנים ואבני דרך לפקיעת ההסכם
מועדים לתוקף ההתקשרות
עסקת פינוי ובינוי
ההסכם בתוקף ל-6 חודשים מחתימת ההסכם הראשון (״המועד הקובע״). התקופה מוארכת ל – 18 חודשים אם בתוך 6 חודשים מהמועד הקובע המארגן (א) התקשר עם 1/2 מבעלי הדירות בבנין שבו עד 16 דירות; או (ב) התקשר עם 40% )או לפחות 8 דירות( לפי הגבוה, בבית משותף שבו 17 דירות או יותר; או (ג) בבנין שבו יותר מ 36 דירות – המארגן התקשר עם 35% מבעלי הדירות.
- הוארך ההסכם ל 18 חודשים, ובתוך תקופה זו התקיימו התנאים הבאים, יוארך ההסכם ל 24 חודשים: (א) אם 1המארגן התקשר בעסקה עם 2/3 לפחות מבעלי הדירות; או (ב) היזם התקשר עם בעלי דירות לפי השיעורים האמורים בסעיף 1 לעיל.
- הוארך ההסכם ל 24 חודשים כאמור ובתוך תקופה זו נקלטה התכנית במוסד תכנון, יוארך ההסכם ל 4 שנים 2ממועד קליטת התכנית.
- הוארך ההסכם ל – 4 שנים ממועד קליטת התכנית והתכנית הופקדה בתקופה זו, יוארך ההסכם ל 5 שנים 3ממועד קליטת התכנית.
עסקת חיזוק לפי תמ״א 38
- ההסכם בתוקף ל 6 חודשים מחתימת ההסכם הראשון (״המועד הקובע״). התקופה מוארכת ל12- חודשים 1אם בתוך 6 חודשים מהמועד הקובע המארגן (א) התקשר עם 1/2 מבעלי הדירות בבנין שבו עד 16 דירות; או (ב) התקשר עם 40% (או לפחות 8 דירות) לפי הגבוה, בבית משותף שבו 17 דירות או יותר.
- עמד ההסכם בתוקפו למשך 12 חודשים ובמהלך תקופה זו התקיים אחד התנאים הבאים, תוארך התקופה ל 218 חודשים: (א) אם המארגן התקשר בהסכם עם 4/5 מבעלי הדירות; או (ב) היזם שעמו התקשר המארגן התקשר בעסקה לפי תכנית חיזוק עם 1/3 לפחות מבעלי הדירות.
- עמד ההסכם בתוקפו למשך 18 חודשים ונקלטה במהלך תקופה זו בוועדה המקומית בקשה להיתר בניה שהוגשה על ידי המארגן או מטעמו, יעמוד ההסכם בתוקף למשך 24 חודשים מהמועד הקובע. הערה: לתשומת לבכם, האמור במסמך זה הוא בגדר מידע כללי ותמציתי בלבד, הוא אינו פרשנות מוסמכת של החוק, אינו מחייב גורם כלשהו, אינו תחליף לקריאה ולימוד של החוק ואין להסתמך עליו לכל דבר או ענין.